کد مطلب:312245 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:239

در راه کوفه
وقتی عبیدالله بن زیاد آگاه شد كه كاروان سیدالشهدا (ع) به سمت كوفه در حركت است، حصین بن نمیر را به سوی قادسیه (در راه مكه به كوفه) فرستاد [1] امام حسین (ع) قیس بن مسهر صیداوی را همراه نامه ای به سوی كوفیان فرستاد. حصین بن نمیر او را در قادسیه دستگیر كرد و نزد عبیدالله بن زیاد گسیل داشت. عبیدالله او را وادار به دشنام دادن به امام حسین (ع) كرد، ولی او پس از حمد و ثنای خداوند لب به ستایش حسین (ع) گشود و بر عبیدالله و پدرش نفرین گفت. سرانجام عبیدالله او را از بام قصر به زیر انداخت و به شهادت رساند [2] .

كاروان سیدالشهدا (ع) در راه با زهیر بن قین كه از انجام فریضه ی حج باز می گشت برخورد كرد. او نمی خواست با امام ملاقات كند، اما پرتوی از جلوه ی حسین (ع) او را به جبهه ی حق كشاند و در زمره ی یاران سیدالشهدا (ع) در آمد [3] .

امام حسین (ع) عبدالله بن یقطر را در پی مسلم بن عقیل روانه ی كوفه كرد. هنوز خبر



[ صفحه 84]



شهادت مسلم بن عقیل به امام (ع) نرسیده بود [4] او نیز به دست مأموران ابن زیاد اسیر شد و مانند قیس بن مسهر به شهادت رسید [5] .

قافله ی امام حسین (ع) در منطقه ای به نام ذوحسم با لشكر حر كه متشكل از هزار نفر سواره بود برخورد كرد [6] وی مأمور بود امام حسین (ع) را به كوفه ببرد و به همین خاطر دست از تعقیب و فشار بر لشكر امام حسین (ع) بر نمی داشت. در این بین گروهی چهار نفری به راهنمایی طرماح بن عدی، از مردمان كوفه (مجمع بن عبدالله عائذی، عمرو بن خالد صیداوی، جابر بن حارث سلمانی و سعد هم پیمان عمرو بن خالد) به خیل یاران حسین (ع) پیوستند [7] .


[1] الكامل، ج 4، ص 41.

[2] همان.

[3] همان، ص 42.

[4] خبر شهادت مسلم بن عقيل در مكاني به نام ثعلبيه به امام حسين (ع) رسيد: وقعة الطف، ص 165؛ الكامل، ج 4، ص 42. درباره ي اعزام عبدالله بن يقطر بحث هاي تاريخي هست كه خارج از حوصله ي اين كتاب است.

[5] الكامل، ج 4، ص 42؛ وقعة الطف، ص 163. خبر شهادت قيس بن مسهر در مكاني به نام عذيب الهجانات به امام رسيد؛ محلي كه گروهي چهار نفري از كوفه به آن حضرت ملحق شدند. وقعة الطف، ص 174.

[6] وقعة الطف، ص 168.

[7] همان، ص 173.